Bibliografie

rrr_4923-klein
Van kleins af aan was ik net zoals mijn vader geïnteresseerd in de wondere wereld van ‘ICT’ & ‘Techniek’ en alles wat daarmee te maken had.

Als jongetje van 7 kon ik dankzij mijn vader kennis maken met de computer. Computer? Het was niet meer dan een toetsenbord, de zogenaamd Sinclair ZX Spectrum. Deze  stond prominent op de eettafel en was dan nog wel verbonden met een ordinair televisietoestel. De opslag diende te gebeuren met een cassetterecorder en later met de zogenaamde ‘Microdrive’.

flickr-2622099393-hdWanneer men mij de vraag stelde: wat wil jij later worden? Het antwoord dat steevast weerklonk was ‘astronaut’. Hoeveel Space Shuttles ik in elkaar geknutseld heb met Lego is mij nog steeds een raadsel.

Op een gegeven moment was ik even thuis met de griep. Wanneer we terugkwamen van de dokter zag ik een harmonikabus rijden. Dat moet lukken om dat met Lego te realiseren. Zonder een ‘dikke’ nek te krijgen kan ik in eer en geweten bevestigen dat het ook lukte. Wanneer de bus de hoek omdraaide, zwenkte het achterste deel netjes uit.

Aangezien mij vader ook technisch onderlegd was kon het niet langer uitblijven om grotere uitvindingen te realiseren. Mijn eerste, echte, niet Lego stapjes, in de wondere wereld van de ‘Techniek’ werden gezet op 12 jarige leeftijd. Met een vriend knutselde ik een leuk karretje in elkaar. Het was  een karretje dat je aan je fiets kon hangen het werd volledig uit spaanderplaat gemaakt, op deze leeftijd had ik nog geen besef van materiaalkennis. Het werd wel 20 keer geschilderd om zeker te zijn dat het tegen water kon en het werd voorzien van wielen die afkomstig waren van een buggy (lees kinderwagen).

Ook toen al zag ik het groot. Het karretje werd te klein. Met enkele buizen verbond ik een stootkar aan mijn fiets. Maar, die fiets mocht niet alleen de kar trekken, maar moest ook de kar kunnen duwen, gezien bij de kermis en circuswagens. (Mijn tweede passie.)

Mij grootste opgave in mijn leven was, mensen vertrouwen. Voor mij was het een hele opgave om over te stappen van het 6ste studiejaar naar het 1ste Middelbaar. Conclusie tijdens het eerste rapport met 9 onvoldoendes. Stuur hem maar naar het beroeps, de zogenaamde Brugklas.

autoEn toen ging de wereld open. Eindelijk had ik wat ik wilde. Een uitdaging. Een uitdaging die me bracht van schrijnwerkerij, naar meubelmakerij. Dus, van de ramen naar de meubelen. En dankzij een bereidwillige secretariaatsmedewerker van de school heb ik de stap gewaagd om leerkracht te worden. Deze stap, werd reeds in het tweede jaar van de tweede graad beslist.

Na drie jaar zwoegen en zweten  is me dit gelukt en ik kon in Aarschot en Heist-op-den-berg aan de slag. Ik kan na 15 jaar onderwijservaring nog  elke dag zeggen dat ik met een glimlach voor de klas sta.

ir13Een van de redenen is dat ik mijn leerlingen kan uitdagen. Je ziet ze denken, dit lukt nooit, maar door kleine hints, door het aanreiken van materiaal, filmpjes, teksten werken ze gestaag verder aan HUN project, HUN uitdaging.  Tegenwoordig daag ik mijn leerlingen uit met iPads, Smartboards, computers en educatieve materialen zoals IR@13 en It’s Alive.

Deze blog zal jullie daar alvast meer over vertellen. Ik heet jullie allen van harte welkom in MIJN wereld van ‘ICT’ & ‘Techniek’.

Ondertussen staat de wereld niet stil. Nadat de iPad op school werd geïntroduceerd werd ik door Kurt Klynen aangetrokken om lesgever te worden voor het gelijknamige ictatelier.be

Dit is een vzw die ICT in de klas tracht te brengen. We werken met iPads, Google Apps for education en leren mensen werken met iWork. De apps ‘Pages, Keynote en Numbers’ dat de productiviteit en de creativiteit sterk verhoogt.

1192426961_8e68aea8d4

We hebben ook deelgenomen aan enkele ‘Institutes’ van Apple. Dit zijn als het waren nascholingen die worden aangeboden aan leerkrachten die op een degelijk manier met de nodige apps aan de slag kunnen. We namen in 2013 deel aan het instituut te Cörk, in 2015 te Amsterdam  en in 2016 aan het wereldwijde event te Berlijn.

Als school worden we ook vaak betrokken bij projecten van het Ministerie van Onderwijs of European Schoolnet. Zo namen we deel aan het project: Living Schools Labs, Creative Classrooms en Coding.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s