Hoe geef ik les tijdens techniek?

De les techniek tracht ik zo amusant mogelijk te maken. De meeste informatie ‘moet’ van de leerling komen. We werken in de les volgens de 21ste eeuwste vaardigheden.

schermafbeelding-2016-10-16-om-09-03-51

Bij aanvang van de les start ik steeds met intro muziek. Dit is een ideetje dat ik heb opgedaan tijdens het lezen van een boek ‘Teach like a pirate’ van David Burgess. Hierin wordt er onder andere verteld hoe we leerlingen kunnen boeien. Je kan namelijk leerlingen boeien door gepassioneerd les te geven. Het muziekje daarbij is slechts één onderdeel, het enthousiasme van mezelf is het tweede noodzakelijk punt. Maar, we kunnen er nog een aantal andere bij betrekken zoals: voorbereiding, klasorde en als laatste, degelijk lesmateriaal waar je je eigen ‘ei’ in kwijt kan. Dit laatste kan ikzelf niet met voorgekauwd materiaal van uitgeverijen. Ik maak liever zelf mijn materiaal.

Enkele voorbeelden van muziekje waarmee ik de les start:

  • Firestone (feat. Conrad Sewell) Kygo
  • Fast Car (feat Dakota) Radio EditDon’t Be so Shy (Filatov & Karas Remix)
  • Rio – Netsky
  • 2-Hours Most Beautiful Sensitive & Emotional Music | Best of Music 2016 – Beautiful Music Mix Vol.1
  • Free Background Music 12: Dreams (120 bpm)

 

Het lesmateriaal wordt door middel van 3 app’s aangeboden.

Ten eerste is er na de muziek, de introductie of de herhaling. Deze wordt aangeboden aan de hand van een presentatie gemaakt in de app ‘Keynote‘. Dit wordt door middel van Apple TV geprojecteerd op een digitaal whiteboard.

De handboeken schrijf in zelf door middel van iBooks Author dat te vinden is op de MAC. Met behulp van ons  ‘Mobile Device Management’ – Zuludesk verdeel ik de boeken die te lezen zijn via de app ‘iBooks‘.

IMG_0165.PNGEen andere leuke tool van Apple is iTunesU. De leerkracht maakt als het ware webbased of via de iPad een soort lesvoorbereiding aan. Dit is een chronologische opbouw van lesmateriaal. Je voegt teksten toe gestaafd met ander bijkomend materiaal zoals foto’s, links naar website en video’s, ….

IMG_0164.PNG

Een maal de introductie is gegeven. Krijgen de leerlingen korte taken. Aan het eind van elke taak komt er een verbeteren of een mogelijkheid tot feedback.

Zo werken we samen, van begin tot einde.

Mijn doel van de leerkracht is: coachen, rondwandelen, begeleiden, informeren, discuteren met de leerlingen. Want vergeet niet. Er zijn leerling die niet in staat zijn om in groep te werken. Anderen zijn dan weer haantje de voorste.

Advertenties