Mission EP/20…

Mission EP/20… is een project voor het 2de leerjaar uit de 1ste graad – Techniek. De puntjes worden meestal vervangen door het jaartal wanneer de les zal plaatsvinden.

De leerstof wordt aangeboden in een iBook en een iTunesU-cursus. Deze opdracht wordt ELKE les ingeleid door een Keynote-presentatie.

De leerlingen worden worden ingedeeld in groepjes. Indien mogelijk per 4 en ze krijgen elk een afzonderlijke taak.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 12.26.17.png

In deze cursus dienen de leerlingen een knikker met een massa van 20gr en een diameter van 20mm te verplaatsen over een afstand van 5 meter, en dit binnen de snelste tijd.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 19.58.09.png

In het begin van de cursus leren de leerlingen wat meer over het technologisch proces, de stroomkring, benzine- en elektromotoren, aërodynamische eigenschappen van constructies, materialen en beroepen, alsook transportmiddelen met een linkje naar de voedingsdriehoek.

Het technologisch proces wordt aan de hand van een memory spel dat gecreëerd werd in ‘Bookwidgets‘ verklaard.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 19.38.02.png

Daarna kunnen de leerlingen enkele vragen uit het technologisch proces beantwoorden over het voertuig.

schermafbeelding-2016-10-15-om-19-40-40

  • Wat gebeurt er in deze stap uit de ontwerpfase?
  •  Welke functie heeft het technisch systeem?
  •  Waarom heeft de ontwerper dit technisch systeem zo gemaakt? Voorbeeld: ronde en geen vierkante wielen,…
  •  Wie was de ontwerper van de eerste auto?
  •  …

We leggen in deel van de cursus ook de transportmiddelen op de rooster. Wat is nu goed of slecht voor ons milieu? Wandelen, een van de meest milieuvriendelijkste manieren om je voor te bewegen komt ook aan bod. We leggen hierbij ook even de link met gezonde voeding. Want om te wandelen heb je spieren nodig en deze hebben voeding nodig om te groeien

Schermafbeelding 2016-10-15 om 19.44.35.png

In een ander deel leggen we dan weer uit dat een auto een transportmiddel is dat ons milieu negatief beïnvloed. We nemen hier ook even het broeikaseffect onder loep.

schermafbeelding-2016-10-16-om-22-16-43

Aangezien de leerlingen steeds de link dienen te leggen met het echte leven maken ze met behulp van ‘Pic Collage‘ een collage van voer-, vaar-, ruimte- en vliegtuigen. Per foto dienen zmodel-1.pnge de ontwerpen en de ontwikkelingsdatum vermelden.

De eigenlijke opdracht bestaat eruit om een voertuig te ontwikkelen dat de knikker kan transporteren. Hiervoor krijgen de leerlingen een transmissieset, batterij, batterijsnaps dat door de school bij ‘Opitec.be‘ werd aangekocht.

Om het voertuig te bewegen maken de leerlingen gebruik van de elektromotor die aanwezig is in het pakketje van de transmissieset. Bij deze set horen ook een aantal tandwielen waarmee de leerlingen aan de slag kunnen.

Leerlingen leren ook hoe ze de elektromotor moeten aansluiten. Wat is een open- en een gesloten stroomkring? En hoe laat ik mijn auto voorwaarts of achterwaarts rijden.

Een bijhorende taak kan op papier of op een andere creatieve manier, door middel van bijvoorbeeld de app ‘Explain Everything‘ of ‘iMovie‘ worden verklaard.

We rekenen op snelheid. De nodige snelheid halen we niet alleen uit een goede combinatie van tandwielen. Maar ook het voertuig dient aërodynamisch en de massa  zo laag mogelijk te zijn. Hiervoor werden er door de leerkracht 7 testvoertuigen ontwikkeld. Door middel van Safari kan men de soortelijke massa opzoeken van Magnesium, Aluminium en Staal.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Door behulp van een lanceerbasis kunnen ze de testvoertuigen lanceren, de afstand meten met behulp van een meetlat en de snelheid met behulp van de app ‘Speedclock‘.

Leerlingen dienen het voertuig dus zo snel, zo licht en zo aërodynamisch mogelijk te maken. Ze maken zoveel mogelijk gebruik van gerecycleerd materiaal  en hebben dus ook nood aan kennis omtrent materialen en bevestigingsmiddelen. Alles wordt door middel van experimenten aangeboden. Aangezien ze over een iPad beschikken kunnen ze bijkomend referentiemateriaal opzoeken via de app ‘Safari’.

Wanneer alle onderzoekjes zijn afgelopen dan kunnen de leerlingen aan de slag. Ze maken een eigen technologisch proces klaar, ze noteren de nodige materialen, wie welke taak gaat uitvoeren. Ze noteren welke gereedschappen ze nodig hebben in functie van de te bewerken materialen en natuurlijk mag de schets niet ontbreken.

IMG_3600.jpgDaarna kunnen de leerlingen aan de slag, met het bouwen van een eigen voertuig. Aan het einde van het bouwen testen we de auto’s op een aantal vooraf bepaalde en besproken criteria.

schermafbeelding-2016-10-15-om-20-32-51

In dit thema zit er ook iets verwerkt omtrent beroepen. Leerlingen kunnen aan de hand van een taartdiagram met 21ste eeuwse vaardigheden hun talenten selecteren en krijgen meer te lezen. Ze kunnen ook aan de hand volgens de indeling  van ‘sectoren’, ‘interesse’ of volgens alfabetische lijst van beroepen even speuren wat hun talenten en interesses zijn.

Binnenkort is dit iBook beschikbaar in de bookstore van Apple.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s