Spaghettitime

 

Spaghettitime is een project dat we lanceren in het 2de leerjaar van de 1ste graad – Techniek. Deze opdracht wordt ELKE les ingeleid door een Keynote-presentatie. Zo houden we de focus op het project, want waarschijnlijk hebben de leerlingen net de klas van een klassieke leerkracht verlaten. Met andere woorden. In deze les, dient men te werken volgens de 21st eeuwse vaardigheden.

De leerlingen worden worden ingedeeld in groepjes. Indien mogelijk per 4 en ze krijgen elk een afzonderlijke taak.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 12.26.17.png

De groep krijgt daarna enkele praktische voorbeelden omtrent ‘het technologisch proces’. Dit wordt aangeboden in een filmpje. Ze krijgen hiervoor een 10-tal minuten de tijd waarin het bekijken van het filmpje en het overleg zit.

schermafbeelding-2016-10-15-om-12-07-29

Eenmaal ze dit filmpje hebben bekeken kunnen ze aan de slag met het oplossen van enkele vragen omtrent een technologisch systeem, ‘de fiets’.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 12.09.08.png

En dan, dan komt de eigenlijke opdracht. Via een omweggetje, in dit geval de app Google Earth, laten we ze kennis maken met het Ieperleekanaal. Ze moeten zich van de ene oever naar de andere over begeven.

schermafbeelding-2016-10-15-om-12-05-57

Ze brainstormen in groep en maken hiervoor gebruik van een ‘Padlet‘-wall. Ze krijgen ongeveer een 7-tal minuten de tijd om de meest onrealistische en de realistische keuzes te posten. Na de 7-minutengong maken we even 5 minuten tijd vrij om te overleggen.

En dan wordt het spannender. Wat dient er te gebeuren? Wat gaan we hier moeten doen. We hebben geen klassiek werkboek en de leerkracht laat ons niet toe om even verder te bladeren.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 12.33.33.png

Inderdaad, ze bouwen een brug. Een brug met vastgelegde afmetingen. Een brug uit materialen die ze zelf mogen kiezen. Ze hebben de keuze uit: elastiekjes en satéprikkers, 500gr spaghetti en warme lijm of 40 blaadjes papier, enkele centimeters kleefband en lijmstift.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 12.34.26.png

Eenmaal de opdracht besproken is wordt het tijd om op onderzoek te gaan.

Welke soorten bruggen bestaan er? Leerlingen kunnen digitaal, volgens eigen creativiteit, of op papier aangeven wat de specifieke kenmerken zijn van dergelijke bruggen. Ze zoeken ook enkele van deze bruggen op en noteren het land en de datum waarop de brug werd gebouwd.

 

Welke constructies kunnen we gebruiken of beter, hoe maken we iets steviger?

Met behulp van de app ‘Bridge Builder‘ en ‘Force Effect M‘ kunnen de leerlingen bestuderen wat hen te doen valt. Hoe maak ik een stevige constructie met satéprikkers, spaghetti of papier?

Uiteindelijk maken de leerlingen een technologisch proces klaar voor hun nog te bouwen brug. Ze noteren welke materialen en gereedschappen ze gebruiken, wie wat doet en ze maken natuurlijk ook een begrijpbare schets.

hieronder kunt u een aantal voorbereidingen terugvinden.

Eenmaal de brug gebouwd is  maken we gebruik van dit project om de leerlingen een Sphero te leren coderen met behulp van de apps ‘Macrolab van Sphero’ of ‘Tickle‘.

Als voorbereiding krijgen de leerlingen een 4-tal ontdekkingstochten te verwerken. De leerlingen experimenteren in de app ‘Macrolab’ met snelheid, de hoek waaronder de bal moet rijden, de tijd en meten de afstanden op.Schermafbeelding 2016-10-15 om 19.14.50.png

Wanneer er voldoende materiaal is kunnen ze aan de slag. Het is de bedoeling dat de leerlingen de Sphero, een gemotoriseerde bal laten bewegen over en rond de brug.

Schermafbeelding 2016-10-15 om 19.15.07.png

In dit thema zit er ook iets verwerkt omtrent beroepen. Leerlingen kunnen aan de hand van een taartdiagram met 21ste eeuwse vaardigheden hun talenten selecteren en krijgen meer te lezen. Ze kunnen ook aan de hand volgens de indeling  van ‘sectoren’, ‘interesse’ of volgens alfabetische lijst van beroepen even speuren wat hun talenten en interesses zijn.

Binnenkort is dit iBook beschikbaar in de bookstore van Apple.